5 Tips om je social bereik snel te vergroten als bedrijf of ondernemer (en wat je kan leren van Starbucks)

Online bereik is de laatste weken ineens nog veel belangrijker geworden dan het al was. Fysieke winkels sluiten hun deuren. Restaurants gaan eten bezorgen, omdat ze geen gasten meer mogen ontvangen. En offline bedrijven willen razendsnel de switch naar online maken. Super goed bezig! Maar daar sta je dan, met je afhaalmenu, maar met een tekort aan orders: hoe breng je het aan de man? Hoe zorg je voor een groter bereik in deze spannende tijd?

De afgelopen jaren was je misschien vooral bezig om je zaak te runnen, níet om je online bereik te vergroten. De zaak liep lekker, maar tijden zijn veranderd. Wat nu? Helaas is er geen magic-pill waarmee je morgen ineens duizenden volgers hebt op Instagram of Facebook. Toch zijn er verschillende dingen die je kunt doen om meer bereik te krijgen. Ik help je een handje!

Wees ‘organisch’ zichtbaar op social media

Het allersimpelste waar je nu mee kan starten is zichtbaar zijn. Heb je al social media accounts? Dan ben je good to go. Deel vanaf nu waar je mee bezig bent. Maak stories achter de schermen. Deel een leuk recept. Leg aan je volgers uit welke uitdagingen, oplossingen, bijzondere momenten en reacties je de afgelopen week had. Jouw volgers hebben meer vrije tijd en een groot deel zal die tijd online spenderen!

Zet jouw klanten om in fans op social media

Nog een hele simpele manier om je bereik te vergroten is het inzetten van jouw klanten als fans. Die lieve gasten die jouw menu al komen afhalen, het bierpakket hebben besteld of al 10 cadeaubonnen hebben gekocht? Die doen bestellen bij jou, omdat ze je willen steunen! #supportyourlocal

Daarom, tip van Flip, is het tijd om deze fans om te zetten in ambassadeurs! Laat deze mensen jouw product of dienst delen op social media. Nu hoor ik je denken: “Maar Marieke, Hoe zorg ik dat mijn klanten mijn promotors worden?”.  Ik geef je een paar ideeën om ze een handje te helpen.

  1. Personal touch
    Denk aan Starbucks: hoe vaak heb jij wel niet een kartonnen drinkbeker met iemands naam er op voorbij zien komen op social? Starbucks gaf mensen hiermee het gevoel van een persoonlijke ‘touch’ aan het vrij simpele product. Daarnaast lieten ze hun medewerkers de naam vaak verkeerd schrijven, zodat de kans nog groter werd dat iemand een foto zou delen. Daarom tip 1: Schrijf een persoonlijk bericht op de afhaaltas of een kaartje dat je bij de bestelling stopt. Bedank de klant voor zijn steun!
  2. Activeer je fans
    Als je dan toch al een persoonlijke boodschap achterlaat, kun je net zo goed gelijk vragen of ze een foto van het gerecht of het product willen delen op Instagram. Zet daar ook de naam van je profiel bij en vraag mensen om jou te taggen!
  3. Ga de interactie aan
    Heeft de klant (fan) iets van jou gedeeld? Reageer dan altijd! Interactie is belangrijk voor de groei van je account. Er zijn namelijk veel onderzoeken die aantonen dat actieve en betrokken accounts beter vertoond worden in de feed, of eerder in de stories. Deel stories waarin je bent getagd weer in jouw stories en typ er een persoonlijke boodschap bij. Heeft de klant iets op zijn of haar feed gezet? Reageer dan altijd met een oprechte reactie onder dit bericht. Dus niet enkel een hartje. Maar bijvoorbeeld: “Dankjewel voor je bestelling en deze mooie foto! We waarderen jouw steun heel erg.”
  4. Beloon de delers
    Misschien wil je iets terug doen, of mensen extra motiveren om iets te delen. Bedenk dan een mooie actie. Leg je volgers uit dat je hun hulp goed kunt gebruiken en verloot een mooie prijs onder iedereen die jouw diensten via social media heeft gepromoot. Hoe groot of klein de beloning is bepaal je zelf.
Ik kan me voorstellen dat je denkt: ja, maar daar ben ik uren mee bezig. Laat me je geruststellen: dat hoeft niet zo te zijn. Maak 15-30 minuten per dag vrij om te reageren en delen. Voor stories kies ik persoonlijk wel voor spontaniteit (volg je me al?). Ik pak dan tussendoor ook een momentje om een video te maken en direct te plaatsen. Zo ben ik verspreid over de hele dag zichtbaar. Zie je dat niet zitten? Je kunt ook overdag foto’s en filmpjes maken van alles wat je beleeft en dit de volgende ochtend in één keer plaatsen. 
 

Adverteren op social

Je kunt er ook voor kiezen om te adverteren op social media. Hiermee vergroot je jouw bereik. Dit vraagt wel een continue investering in de vorm van advertentiebudget. Koppel altijd een actie of call-to-action aan je advertentie. Maak mensen nieuwsgierig!

Bijvoorbeeld:

  • Bestel ons 3-gangen afhaaldiner via Instagram en krijg een portie friandises cadeau.
  • Koop nu ons speciaalbierpakket met bieren van lokale brouwers en krijg het zesde biertje cadeau.
  • Bestel onze cadeaukaart en krijg bij besteding het eerste drankje van het huis. 

Bedenk iets dat aantrekkelijk genoeg is voor de potentiële klant, wat jou zo min mogelijk geld kost. Je betaalt namelijk ook al advertentie kosten. Het mooie aan deze manier van adverteren is dat er manieren zijn om terug te rekenen of het werkt en zijn geld oplevert. Testen kan dus nooit kwaad!

Tip: klik nooit op de knop ‘promoot dit bericht’. Deze manier van adverteren is niet efficiënt en de resultaten zijn moeilijker meetbaar. Ik leg je graag uit hoe je dit beter kunt aanpakken. 

Natuurlijk zijn er nog heel veel andere manieren om je online bereik te vergroten. Maar dit is een mooie start waarmee je op korte termijn, sneller bereik kan opbouwen. 

En als allerlaatst: krijg je het hier nu Spaans benauwd van maar wil je wel meer bereik opbouwen? Neem dan vrijblijvend contact met mij op. Ik help je graag in een vrijblijvende advies-call van 30 minuten.

Deze post heeft 2 reacties

Geef een reactie