6 Creatieve manieren om van klanten fans te maken (in crisistijd)

Stond je eerst met je handen in het haar, omdat je ontzettend veel moeite met het vinden van goed personeel of voldoende klanten. Rijst er op dit moment een andere vraag: hoe verkoop ik mijn afhaal/traiteurmenu? Het antwoord is niet: nog lekkerdere gerechten maken. Het antwoord is: een merk met een fanbase bouwen. 

Zeker tijdens deze gekke tijden in de Corona-crisis is alles onzeker. Je kunt nu van je (bestaande) gasten verlangen dat ze bij je gaan afhalen of bestellen en  maar hopen dat ze dat doen. Je kunt ook áán je bedrijf werken en direct de vruchten plukken. Dit kan natuurlijk tegelijk. Maak van gasten en klanten fans. Zorg dat ze nu bij je bestellen en na deze crisis bij JOU terugkomen. En niet bij de concurrent. Want er is een tijd tijdens, maar ook een tijd ná Corona

Er zijn 2 dingen die je kunt doen om deze crisis (sterker) door te komen

Het eerste is om je restaurant als de wiedeweerga om te bouwen naar een bezorg- of afhaalrestaurant waardoor je het voor gasten mogelijk maakt om te blijven bestellen en genieten van jouw heerlijke gerechten. Ik denk dat je dat al hebt gefixt, omdat je deze blog leest en laat blijken dat je aan de slag wilt! Veel andere bedrijven zijn hier ook al goed mee bezig en houden de inkomsten toch (een beetje) op peil. Ik gaf wat voorbeelden van (lokale) ondernemers die in no-time up and running waren met hun nieuwe concept.

Het tweede wat je uitgerekend nu wilt doen is zichtbaar zijn en fans creëren. Mensen die bij jou kopen omdat ze het jou gunnen. En niet de buurman. Die nu die afhaalmaaltijd willen en zodra je weer open mag in de rij staan om weer bij JOU te eten. Lees de tips onder de foto.

Zo maak jij jouw zaak onweerstaanbaar

1. Deel jouw kennis en expertise

Dit is hét moment om jouw volgers iets extra’s te geven! Deel bijvoorbeeld het recept van jouw best verkochte item op de kaart, zodat mensen het niet hoeven te missen. Leer je volgers hoe ze een lekkere saus kunnen maken. Of maak een video van elk gerecht dat je op de kaart hebt staan en vraag mensen om met je mee te koken. Laat zien wat je in huis hebt, dat je om jouw fans geeft en dat je samen deze gekke periode door wilt komen! Dit is een cadeau van jou aan je gasten!

2. Geef een kijkje achter de schermen

Laat zien hoe je het nieuwe weekmenu hebt bedacht. Dat je een gerecht aan het testen bent. Hoe de gerechten worden voorbereid en bezorgd. Als je dit laat zien kweek je gelijk vertrouwen bij potentiële klanten. Zij kunnen met eigen ogen zien dat jij je verantwoordelijkheden neemt en overal over nagedacht hebt. Of misschien zien ze het nog niet helemaal voor zich hoe het systeem werkt. Haal alle twijfel weg!

3. Laat zien hoe je een gerechtje mooi kan opmaken

Ik zie dat veel restaurants alle mise-en-place hebben gedaan en dat de klant het gerecht alleen nog hoeft op te warmen en op te maken. Hoe leuk is het als ze thuis ook écht een restaurantwaardig bordje kunnen opmaken? Voor jou is het een kleine moeite om dit te filmen en een paar tips te geven. Voor jouw gasten is dit echt een verrassingsmomentje!

4. Deel mooie foto’s van de gerechten die je aanbiedt

Voor mijn gevoel wordt het visuele aspect door sommige restaurants nog vergeten. In je restaurant kun je mensen verleiden met lekkere geuren, door de smartphone is dat nog een dingetje. Toch is er maar één ding dat je wilt: dat het water bij mensen in de mond loopt en dat ze dat lekkere weekendmenu bij jou bestellen! Zorg dus voor mooie foto’s van de gerechten. Dit kan echt het verschil maken tussen iemand die vluchtig jouw bestellijst doorneemt of iemand die niet kan wachten tot het op zijn bord ligt en dus gelijk bestelt! 

Omdat ik me kan voorstellen dat niet iedereen de mooiste foto’s kan maken heb ik iets bedacht om je te helpen. Ik kan je helpen aan mooie beelden van jouw gerechten. Voor €49,- exclusief BTW maak ik foto’s van de gerechten op jouw kaart. Je ontvangt 15 foto’s zodat je genoeg content hebt om het nieuwe menu te promoten. Dit regelen we uiteraard helemaal contactloos. Meer weten? Neem dan contact met mij op.

5. Betrek je volgers en gasten bij je plannen: stel vragen!

Stel vragen aan je bestaande gasten, social volgers en potentiële klanten. Vraag waar ze behoefte aan hebben. Dit zie ik nog heel weinig gebeuren en is juist zó belangrijk. Laat ze bijvoorbeeld in een poll stemmen op de gerechten voor het nieuwe menu. Vraag welk gerecht van je vaste menu zij willen laten thuisbezorgen. Het is zo makkelijk: jouw klanten weten wat ze van je willen. Ga de interactie aan. Is gelijk goed voor je groei op social media 😉 

6. Zorg voor sympathie

Ontwikkel je nieuwe concept niet stilletjes in een hoekje. Maar deel over jouw ervaringen. Voor welke uitdagingen sta je? Hoe ziet jouw werkdag er nu uit? Dit doe je het makkelijkste via social media, bijvoorbeed Instagram. Instagram stories is een eenvoudige manier om met korte filmpjes, foto’s en berichtjes jouw bestaande volgers op de hoogte te houden. Heb je nog niet zoveel bereik, of wil je jouw bereik vergroten? Lees dan ook vooral mijn blog over bereik vergroten op social media. Als jouw volgers, gasten of fans zien hoeveel bloed, zweet en tranen jij steekt in het vinden van de beste oplossing is de kans groot dat ze sympathie voor je krijgen en bij je bestellen. Als een bedrijf een gezicht krijgt, wordt het persoonlijk en voelen mensen zich meer met je verbonden.

Bonustip: Keep up the good vibes

Alleen met positiviteit ga je deze wedstrijd winnen. Deel je struggles, maar laat ook zien dat je er voor gaat. Nog steeds passie hebt voor je zaak. Geef mensen vertrouwen en straal zelf ook vertrouwen uit! Positieve energie is nu zó belangrijk. Als mensen narigheid willen dan openen ze de eerste beste nieuws-app wel. 

You can do this!

Geef een reactie