Ondernemerstips tijdens de Corona-crisis

  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Blog
  • Bericht reacties:1 reactie

Het is duidelijk: Corona is geen vervelend griepje wat wel even overwaait. Corona is serieus, onvoorspelbaar en voor heel veel ondernemers ook ontzettend spannend. Niemand zal het je kwalijk nemen als je als ondernemer even heel hard hebt gehuild, een paniek aanval kreeg bij het nieuws dat je jouw zaak moet sluiten en nu totaal met de handen in het haar zit. Zelf ben ik dit jaar pas begonnen met ondernemen en had ik me de eerste periode ook wel iets anders voorgesteld. Dus als je dit leest en je bent (of kent) een ondernemer: I know the feeling. 

Wel moet ik daarbij zeggen dat een deel van de dingen die ik doe vooral online plaatsvindt. Veel kan ik dus vanuit huis (blijven) doen. Zo lang het ook goed gaat met mijn klanten natuurlijk. 

Disclaimer: met deze positieve woorden wil ik mensen wakker schudden. Natuurlijk denk ik persoonlijk ook aan mensen die keihard getroffen worden door Corona. Financieel of door verlies. Maar juist daarom wil ik helpen, inspireren en voor sommige mensen helpen om te relativeren.

1. Verander je verdienmodel

Veel ondernemers zijn al bezig met creatieve initiatieven om hun business toch voort te kunnen zetten met een ander verdienmodel of een nieuwe aanpak. Zie jij nog niet helemaal in hoe je jouw business kan ombuigen? Ik geef in dit blog slimme ondernemerstips. Die jij voor jouw bedrijf (deels) kan toepassen om toch te blijven verkopen! Er zijn tips voor diverse branches: horeca, schoonheidsbranche, fysieke winkels en dienstverleners.

Bezorgen en afhalen voor restaurants, bars en koffietentjes

Sluit jouw restaurant en mag er niemand meer over de vloer komen? Volgens de huidige richtlijnen (woensdag 18 maart 2020, 13:43) mag je nog wel afhalen of bezorgen. Dit betekent dat je geen gasten meer kunt ontvangen in de zaak. Maar je wel als de wiedeweerga een slim menu kan gaan samenstellen voor afhalen en bezorgen! Kies de toppers van jouw kaart. Waar lopen gasten de deur voor plat bij jou? En bovenal: welke gerechten zijn interessant als het gaat om marges?

Denk niet alleen traditioneel aan hoofdgerechten, maar ook taart, koekjes, cappucino-to-go, lunchbroodjes, soep, sapjes en ga zo maar door. Ieder restaurant of foodbedrijf kan hier wel iets op bedenken. 

Als je al veel volgers op sociale media hebt, is dit dé kans om te benutten. Maak mooie Instagram stories en berichten op je feed die in het oog springen. Laat ze delen door iedereen om je heen. Laat weten dat je er bent!

Bonustips: 

  • Zorg dat het in één keer duidelijk is of het om afhalen of bezorgen gaat.
  • Geef duidelijk aan wat de spelregels zijn en hoe mensen kunnen bestellen. 
  • Ben je een béétje handig met je website? Maak dan een online bestelformulier. Zo voorkom je dat je straks het overzicht compleet kwijt bent!
  • Heb je geen bezorgers? Check of er een jongere is die op de fiets / scooter of misschien wel met de auto de bestellingen kan rondbrengen.

Cadeaubonnen: voor alle branches

Kijk je als kapper naar een lege agenda of heb je zojuist al jouw gezichtsbehandelingen voor de komende weken afgebeld? Dan baal je als een stekker. Bereken dan voor jezelf of je financieel en qua tijd uitkomt als je nu cadeaubonnen gaat verkopen. De cadeaubonnen moeten direct online of via een Tikkie worden betaald. Dit geeft jou weer financiële middelen in deze lastige tijd. 

Bonustip: Als je slim bent doe je een speciaal aanbod. Niet direct een korting, maar een aanbod dat voor jou straks ook handig is. Want als de salon of winkel weer open mag, moet je het wel waar kunnen maken. Wil je hier samen over brainstormen? Neem dan vrijblijvend contact met mij op.

 

Van fysiek naar online en livestreams

Fysieke afspraken hoeven in dit tijdperk natuurlijk niet meer afgezegd te worden. Dus heb je een aantal klanten die alles ineens willen verschuiven? Vraag ze of je het niet kan bespreken via bijvoorbeeld een Google Hangout of Skype call. De gemiddelde vergadering vereist niet meer dan een audio verbinding en het feit dat je elkaar ziet!

Online trainingen

Geef je training aan mensen, op welke manier dan ook? Denk aan sport, social-mediatraining, coaching of noem het maar op. Dan is de keuze makkelijk. Ga aan de slag met één of meerdere van onderstaande tips:

  • Ga live op YouTube of Facebook en doe een workout die je thuis kan doen met minimale middelen. 
  • Open een besloten Facebook Groep voor jouw leden. Deel hier filmpjes, tips of workouts. 
  • Een coachingsessie kan ook prima via een livestream.
  • Maak een werkboek van een training die je normaal op locatie verzorgd en vul hem aan met livestreams of 1-op-1 coachingsgesprekken via een videoverbinding.
  • Geef je normaal géén trainingen, maar heb je wel een bepaalde skill? Denk bijvoorbeeld aan latte arte omdat je barista bent? Verkoop dan kaartjes voor een online workshop barista @ home! Dit kun je natuurlijk met nog veel meer skills doen.
 

2. Werk aan je zichtbaarheid op social media: juist nu!

Als de zaak vol zit, de bestellingen binnenstromen en het allemaal wel lekker gaat vergeten veel bedrijven en ondernemers om zichtbaar te zijn. Behalve die slimmerikken die op de radar willen blijven. Zodat niemand ze vergeet als het even wat minder gaat. Zodat ze veel volgers hebben in tijden dat je bereik nodig hebt (hallo: ik ben gesloten, maar ik ga bezorgen). 
Heb je dat nu niet gedaan en baal je een beetje. Of weet je simpelweg niet wat je met je tijd aan moet? Dan is dit het moment. Want honderden, duizenden mensen zijn zich rot aan het vervelen en turen eindeloos naar hun tijdlijn. IEDEREEN is nu online. Dus ook jouw (potentiële) klanten. Dit is het moment. Laat jezelf zien. Deel jouw verhaal, deel tips, kom nú in actie! Bouw nu je bereik op, creëer sympathie en profiteer straks als de wereld weer een beetje begint te draaien. In deze blog leg ik je uit hoe je eenvoudig, snel, meer bereik en zichtbaarheid kunt krijgen op social media.

 

3. Werk aan je bedrijf i.p.v. in je bedrijf

Hoe vaak werk jij eigenlijk áán je bedrijf in plaats van er in. Dus niet als een dolle in de uitvoering te keer gaan, maar echt even een stapje terug. Kijken naar de basis, de doelen die je hebt, de wensen en dromen die er nog liggen. Als je ondanks alle tips toch nog veel tijd over hebt dan is het nu een mooi moment om na te denken over de toekomst. Stel je zelf vragen als:

  • Waarom ben ik ondernemer?
  • Werkt mijn onderneming zoals ik zou willen?
  • Wat kan ik doen om mijn onderneming te laten groeien?
  • Hoe kan ik mijn onderneming nog beter laten passen bij mijn persoonlijke (voor)waarden en wensen?
  • Is mijn marketing goed ingericht? En zo niet, welke wensen heb ik hier nog voor?

Dit soort vragen kunnen je helpen om aan de slag te gaan en nieuwe ideeën te bedenken. Ideeën waarmee jij na deze crisis weer gaat vlammen. En misschien zelfs wel beter dan ooit tevoren!

In een volgende blog deel ik tips over het optimaliseren van je bedrijf. Praktische tips om nieuwe klanten als een magneet aan te trekken!

4. Doe nu de dingen die je altijd wilt, maar waar je nooit tijd voor had

Misschien voor je bedrijf of misschien júíst even niet! Hoe vaak hoor ik niet dat ondernemers altijd op pad zijn. Weinig tijd hebben voor hun gezin of leuke dingen. Kortom: altijd aan het werk. Maar let op! Ondernemen hoeft niet te betekenen dat je geen tijd hebt voor familie of leuke dingen. Integendeel: het is jouw bedrijf dus jij bepaalt de voorwaarden! Denk nu eens na over deze voorwaarden. En geniet wat extra van alles wat je misschien toch hebt gemist de afgelopen tijd. 

En dan als laatste: Het universum, God, of waar je ook in gelooft: ze willen ons iets vertellen. Misschien gaan we wel net iets té hard de laatste tijd. Zet een stapje terug, kijk naar wat je hebt, wat je hebt bereikt en wees dankbaar. Vanuit dankbaarheid ontstaan vaak mooie dingen. Laat je niet gek maken. Laat je niet meeslepen in negatieve gedachtes in deze gekke tijd. Maar wees dankbaar, zie kansen en bovendien: help elkaar een handje!

Wat is jouw beste tip voor ondernemers in deze tijd? Deel hem!

Dit bericht heeft één reactie

Geef een antwoord