Waarom je NOOIT op de blauwe ‘promoten’ knop moet klikken (en hoe je beter kan adverteren op Facebook en Instagram)

 Ik snap het. De verleiding is groot. En de nood misschien nog wel veel hoger. Die button die werkt écht super easy. En jij wilt de wereld jouw dienst of product laten zien. Je wilt verkopen. Meer omzet maken. Meer bekendheid krijgen. En dan is daar die mooie blauwe knop. Met de tekst: “Dit bericht presteert 80% beter dan je andere berichten”. En daarbij: “Promoten”. Je denkt: dit is mijn kans! Hiermee ga ik meer verkopen. Maar achter in je hoofd hoor je ook het stemmetje: werkt dit wel echt?

En dat stemmetje is terecht. Ik ben de laatste die zal beweren dat deze manier van adverteren je helemaal niets, nul, nada gaat opleveren. Je zult er altijd nieuwe mensen mee bereiken. En dat is mooi. Maar, de grote MAAR: je hebt veel te weinig inzicht in wat je nu eigenlijk bereikt. Er staan een X aantal mensen bereikt, een leeftijd, een geslacht. Maar daar houdt het eigenlijk wel op. 

De meeste (succesvolle) advertenties op Facebook en Instagram zijn níet geplaatst met de blauwe knop

En ook niet via het advertentiecentrum van jouw pagina. Ik hoor je denken: huh, maar hoe dan wel? Het antwoord is: Facebook Business Manager. De Facebook Business Manager is een omgeving waar je als adverteerder je hart kunt ophalen. De mogelijkheden zijn veel groter. Je kunt variëren met teksten, beelden, video’s en meer. Maar het aller-aller-aller interessants is alle informatie die je er uit kan halen. 

 Welke informatie vind je wel in Business Manager en niet via promoten?

Via de businessmanager kun je bijvoorbeeld ook de volgende gegevens krijgen:

  • Welke advertentie zorgde voor de meeste kliks naar de website voor het minste geld?
    • Dit noemen we A/B-testen. Een test met bijvoorbeeld 2 dezelfde teksten en 2 verschillende beelden of andersom. Je kunt de advertentie zo steeds een beetje beter maken. 
  • Welke advertentie zorgt voor de meeste verkopen?
    • Jazeker! Verkoop je online? Dan kun je letterlijk laten uitrekenen hoeveel advertentiekosten je kwijt bent per bestelling. Je weet dan dus precies wat je rendement uit adverteren is. 
  • Met welke advertentie kan je beter stoppen?
    • Je ziet wat het kost als iemand op jouw advertentie klikt, hoeveel mensen dat doen, hoeveel mensen bestellen of reserveren. Waarom zou je geld stoppen in een variant die je niets oplevert?
  • Heel veel relevante doelgroepen! 
    • Je kunt niet alleen de standaard doelgroepen aanmaken, maar ook doelgroepen maken o.b.v. de mensen die jou wel of niet volgen, die jouw website al eens hebben bezocht, of mensen die lijken op jouw huidige klanten. Dat is nog eens interessant! 

Maar Marieke, ik snap hier helemaal niets van!

Ook die gedachte kan ik goed begrijpen. Je hebt minimaal wat basiskennis nodig om op deze manier te adverteren. Een andere keuze is om het uit te besteden. Scheelt jou een hoop frustratie en weggegooid advertentiebudget! Ik snap het als je het spannend vindt. Daarom kun je een gratis adviescall met mij inplannen. In ca. 30 minuten bespreken we wat voor jou slimme stappen zijn als het gaat om adverteren op social media. Interesse? Stuur mij een bericht!

Geef een reactie