De zin en onzin van een gratis weggever
Veel ondernemers werken met een gratis weggever (ook wel lead magnet) en zweren er bij! Nog veel meer ondernemers maken een gratis weggever maar kunnen wel janken van het resultaat. De weggever werkt niet en levert niets op.
Hoe kan het dat de verschillen in resultaat zo groot zijn? Ik vroeg in mijn gratis Facebook community voor coaches en op Instagram wat de grootste uitdagingen zijn rondom een gratis weggever. Daar kwamen drie belangrijke vragen uit die ik in deze blog ga behandelen.
Wat voor een weggever moet ik maken?
Er zijn veel verschillende soorten gratis weggevers
Denk bijvoorbeeld aan:
- e-books
- podcasts
- mini-trainingen
- e-mail training
- webinar (recordings)
- gratis online cursus
- een test
Hoe kies je nu de juiste vorm? Tja, daar kan ík je het antwoord niet op geven. Maar jouw ideale klant kan dat wel! Voor het maken van een gratis weggever is het heel waardevol om onderzoek te doen naar jouw ideale klant. Ga in gesprek. Vraag wat ze nodig hebben en hoe zij het liefste nieuwe kennis vergaren. Ga vervolgens testen wat het beste werkt. Bijvoorbeeld door hetzelfde stukje inhoud op verschillende manieren te delen. Wat wordt het meest gedownload?
Help! Mijn weggever wordt niet gedownload..
Iedereen die een weggever maakt heeft het waarschijnlijk een keer meegemaakt: je hele ziel en zaligheid heb je gestopt in een prachtig ebook, maar niemand vraagt hem aan.. Hoe kan dat toch?
De inhoud van jouw weggever kan natuurlijk super goed aansluiten op de struggle, maar de juiste mensen moeten hem op de juiste plek, op het juiste moment tegenkomen. Daar ligt vaak een uitdaging!
Zorg dus ook hier weer voor een goede match met jouw ideale klant. Als de weggever niet past bij de behoefte of te ver weg staat van jouw ideale klant op dat moment, dan gaat de weggever niet lopen! Denk dus goed aan hoe, waar en wanneer je een weggever aanbiedt. Waar staat iemand in zijn of haar proces op het moment dat ze deze weggever tegenkomen? In mijn masterclass in de Facebook groep geef ik hier een aantal specifieke voorbeelden voor. Je kunt gratis lid worden en deze masterclass over weggevers terugkijken.
Andere tips om te zorgen dat jouw weggever wél wordt gedownload:
- Maak de weggever niet te algemeen. Als je dat doet spreek je niemand aan.
- Maak weggevers die passen bij jouw product of dienst. Iets wat te ver van jouw dienst af staat is moeilijk om te buigen naar een kopende klant.
- Geef niet te veel weg, maar geef genoeg: creëer een kennisgat. Geef de wat, maar niet de hoe.
- Denk aan de fase van de klantreis: is dit de juiste boodschap, op de juiste plek op het juiste moment?
- Geef alvast een voorproefje weg (blog, video, een warmmakertje vanwaar je de weggever gaat aanbieden).
- Zorg dat jouw weggever vindbaar is via zoveel mogelijk wegen.
Ik haal geen klanten uit mijn gratis weggever (lead magnet)
Dit scenario is natuurlijk helemaal niet leuk! Maar komt véél vaker voor dan je denkt. Alleen loopt niemand hier mee te koop.. Misschien heb je heel veel downloads, kijkers of luisteraars, maar heeft het je nog nooit een klant of opdracht opgeleverd. Ga dan eens na of je één van deze 3 veelgemaakte fouten maakt.
- Het is de verkeerde boodschap of op het verkeerde moment.
Toch weer terug naar de vorige punten: doe onderzoek. Is dit dé boodschap die iemand nodig heeft of is het stiekem een totale mismatch voor de fase waarin iemand zich begeeft? - De weggever creëert geen kennisgat.
Als je teveel weggeeft, of juist helemaal geen verlangen naar méér creëert met je weggever is het logisch dat je er geen klanten uit haalt. Check of jouw weggever jouw potentiële klant (lead) wel écht nieuwsgierig of enthousiast maakt om een volgende stap te zetten. - Er is geen duidelijke volgende stap.
Veel ondernemers bieden een weggever aan, maar doen vervolgens niets. Of delen bakken met content, maar zorgen niet dat de potentiële klant dichterbij ze komt! Kortom: er is geen volgende stap! Net zoals je moet nadenken over hoe je mensen naar je weggever toe krijgt moet je ook nadenken over de stappen er na! Heb je gegevens verzameld? Wat is het volgende dat je voor iemand kan en wil betekenen? En hoe ga je dat aanbieden? Deze stap wordt vaak vergeten maar is cruciaal! Teken het pad helemaal uit, maak je e-book met een doel!Vond je deze blog interessant en wil je regelmatig marketing tips krijgen of vragen stellen? Meld je aan voor de gratis community! Daar beantwoord ik je vragen graag!